Jak bezpiecznie korzystać z BLIKA?

BLIK, to jeden z systemów płatności mobilnych stworzony w Polsce. Jego początki wiążą się z nawiązaniem współpracy przez sześć polskich banków: PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, BZ WBK, Bank Millenium oraz Alior Bank. Jego użytkownicy mogą dokonywać różnych transakcji finansowych korzystając z wygodnej opcji, jaką jest ich własny smartfon. Nieprzekonani mają zapewne wiele wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa tego sposobu płatności. Postaramy się je rozwiać. Okazuje się, bowiem, że można z powodzeniem korzystać z BLIKA nie narażając się niepotrzebnie na ataki ze strony cyberoszustów. 

Jak działa BLIK?
BLIK umożliwia nam płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, opłacanie rachunków na poczcie i w innych punktach, przelewanie środków między rachunkami oraz wypłatę gotówki z następujących bankomatów: Euronet, Planet Cash, PKO BP, Aliora, ING, Millennium, mBanku, Getinu i BZ WBK. W skali całego kraju jest to ponad 12 tysięcy bankomatów. BLIKA możemy użyć również korzystając z automatów samoobsługowych. Co istotne, z upływem czasu liczba instytucji oraz punktów korzystających z BLIKA rośnie. Decydującą kwestią wydaje się bezpieczeństwo płatności. System jest zabezpieczony na dwóch poziomach. Zarówno na poziomie samego urządzenia, z którego dokonujemy transakcji, jak i na poziomie systemu bankowego. Jak działają te zabezpieczenia?

Mechanizmy identyfikujące 
Aby dokonać płatności BLIKIEM korzystamy z kodów, generowanych w standardowej aplikacji bankowej. Potrzebujemy do tego wyłącznie smartfona. Nie musimy już nosić przy sobie portfela z gotówką czy z kartami płatniczymi. Aplikacja przy każdej transakcji generuje 6-cyfrowy kod, który służy do zatwierdzenia płatności. Taki kod ma bardzo krótki czas ważności. Jeśli w ciągu 2 minut nie dokończymy transakcji dany kod traci ważność, a my możemy wygenerować szybko nowy numer. To znacznie ogranicza możliwość skorzystania z BLIKA przez osoby nieupoważnione.

A co w przypadku zagubienia telefonu? 
Każdemu może przydarzyć się zgubienie telefonu. Nie musimy wówczas drżeć o środki zgromadzone na naszym koncie. Wystarczy, że zastosujemy się do kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim, zawczasu zadbajmy o zabezpieczenie telefonu silnym hasłem. Oczywiście, będziemy musieli je wprowadzać za każdym razem, gdy zechcemy skorzystać z telefonu, co może być nieco uciążliwe. Jeśli jednak urządzenie dostanie się w niepowołane ręce hasło będzie pierwszą zaporą chroniącą nasz telefon. Mamy także możliwość ustawienia kodu PIN do autoryzacji transakcji w BLIKU. Po przekroczeniu określonej kwoty aplikacja poprosi nas o podanie PIN-u. Istnieje również opcja wprowadzenia całkowitej albo czasowej blokady BLIKA. 

Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać po zgubieniu telefonu jest powiadomienie operatora, który może na nasze żądanie zablokować urządzenie. Żaden złodziej wówczas z niego nie skorzysta. Jeszcze jedna ważna zasada, o której wielu z nas zapomina. W pewnych sytuacjach musimy rozstać się z telefonem na dłuższy czas np. oddając go serwisu. Należy wówczas usunąć wszelkie wrażliwe informacje, hasła oraz wyczyścić historię płatności. 

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 6457 945

E-mail: kontakt@agitokodpromocyjny.pl

Poradnik na temat bezpiecznych zakupoów przez Internet i szybkich płatności online.